20090604

Balik

"Hello Along? Assalamualaikum. Mama ni. Mama nak bagitau ni, papa sakit. Along balik eh? Kesian papa. Asyik sebut nama Along jer. Dah lah, jangan merajuk lagi. Yang sudah tu sudahlah."

"Insyaallah mama.."

Terngiang ngiang suara lembut mama memujuk aku pulang. Papa sakit. Tak jumpa, takut tak sempat mintak maaf, umurnya pendek. Nak balik, tak berani. Lebih pada tak sanggup. Apa pulak kata orang tua tu kalau nampak aku macam ni sekarang. Ada yang terus meninggal kene strok. Nauzubillah, aku tampar mulut sendiri. Cabul!

Nak balik ke tak? Alah papa tengah sakit, mesti dia tak kuasa nak sound aku punya. Tapi berapa sakitnya dia? Buatnya demam sikit jer, ada nanti aku kene perambat dengan parang puting kesayangannya. Dengan tangan sasa berurat. Kulit hitam berkilat dek panah mentari. Adoyai.. confirm senget herot rahang aku kalau kene penampar papa. Terus pekak seumur hidup.

Nak lambung syiling macam tak logik. Sambil terlentang dikatil dengan lengan di dahi, aku tenung siling bilik aku yang sedikit bersawang. Balik jugaklah kot. Ada berani kaa? Ah redah jer. Kalau orang tua tu marah, cepat cepatlah aku balik sini..

Perlahan lahan aku bangun mencapai beg pakaian dari atas almari. Sambil melipat baju, kepala otak aku menerawang jauh ke kampung halaman. Rindunya kampung..

No comments:

Post a Comment