20090618

Detik


"Terima kasih pakcik.." Aku hulurkan 3 keping not merah pada pemandu teksi tua tu. Dengan berat hati aku ringankan punggung keluar dari teksi yang berhenti betul betul di depan rumah orang tua ku.

"Nampak macam takder orang.." Aku bercakap sendiri. Mulanya tak nak pulang, entah kenapa pagi tadi, hati aku meluap luap suruh pulang..

"Assalamualaikum..Mama? Mama? Along ni.."

Pintu rumah dikuak luas. Adik..

"ALONG!!" Semacam singa lapar adik aku menerpa memeluk aku. Hampir aku terjatuh hilang imbangan. Aku membalas dakapan rindunya.

"Mama mana?" "Ada kat dalam. Marilah masuk.." Dia menarik tangan ku masuk. Bagaikan orang bodoh aku ikutkan saja..

"Mama!Mama! Tengok sapa datang ni.. Mama! Cepatlah!"

"Sapa dia..." Mamaku yang tercinta segera muncul dari dapur dan terpaku melihat aku di depan matanya. Macam patung arca dia ternganga..

"Mama apa khabar?" Aku menghulurkan tangan bersalaman dan mencium pipinya lembut. Ya Allah, rindunya aku pada pipi dan bau mu mama..

Mama terus memaut dan memelukku erat dan mula menangis teresak esak. Hapir hampir aku tak dapat bernafas.

"Along , mama ingatkan kau dah tak nak balik dah.. Ya Allah, rindunya mama.."

"Along minta maaf ma.. Papa mana?" Serta merta jantungku berdegup kencang.

"Ada kat dalam bilik, mari.." Mama dan adik menarik tanganku. Kakiku serta merta jadi beku. Mereka tak peduli dan terus menarikku..

"Abang, tengok sapa dah balik?"

Perlahan lahan sekujur jasad tua memusingkan badannya dari mengiring ke dinding untuk melihat 'hadiah' yang di bawa isterinya. Dia merenung dan terdiam. Aku jadi serba salah, tak berani nak balas renungan makrifatnya. Rasanya bagaikan ditenung malaikat maut. Nak maju takut kene pancung, tak maju, mama dan adik aku asyik menolak aku ke depan. Redhalah. Mungkin ini yang terbaik buatku. Perlahan aku maju dan mencapai tangan papa untuk ku cium.

Papa sentap tangannya, "Sejak bila pulak aku ada anak lelaki ni?! Zuriat aku semuanya perempuan! Sudah, kau salah rumah! Keluar! Keluar!"

Terduduk aku ditepis papa. Aku dah agak mesti perkara ni akan berlaku. Mama segera memujuk papa dan memberi isyarat supaya aku dan adikku keluar. Adik menarik aku keluar ke ruang tamu dan membawa aku ke bilikku.

"Sabar ye long..Papa tak sihat tu. Kejap lagi oklah tu.. Sabar ya.."

No comments:

Post a Comment