20090603

Onar

Masa aku sampai nak menjemput Honey dari tempat kerjanya, aku nampak matanya merah.

"Sakit mata ker?" Tanyaku poyo.

Dia geleng, mukanya suram.

"Nak layan Milo Ais? Basah basahkan tekak?" Sebenarnya aku nak pancing peluang korek cerita. Aku tau, lagi didesak, lagi cerita rahsia dia akan benam dalam dalam, sedalam lapisan bumi ke tujuh. Jangan harap dapat jumpa lagi. Dia sekadar angguk lesu.

********

Sampai di kedai mamak depan Central Market, aku pesan milo ais kow, kegemarannya. Perlahan aku capai jemarinya. Dia memandangku lesu.

"Kenapa sayang? Ada problem ker?" Lagi satu soalan poyo. Dah muka dia sembab tentulah ada problem! Apalah bangang nyer aku nih. Aku usap usap lembut tangannya dan akhirnya cerite terburai.

Dia mangsa sexual harrassment di tempat kerja. Berderau darah aku. Telinga aku serta merta panas tapi aku control macho depan dia. Aku tak nak dia takut.

"So, what are you going to do about it?" Aku cuba control suara. Tak rugi dulu aku belajar teater.

"Entah. Biar jelah kot." Biar? Mana boleh! Honey aku diganggu setan keparat dan nak biar jer? Tumbuh satu lagi tanduklah si setan tu.

"I jumpa supervisor you ya? I cakap I cousin you? And kita cerita masalah." Dia segera geleng protes.

Aku beralih tempat duduk ke sebelahnya. Ku dakap bahunya rapat ke dadaku. Kucupan ku singgah ke dahinya. Cuba nak beri false sense of security.

"Jangan risau sayang, I will help you.." Reassurance yang tenang buat Honeyku. Honey menggangguk manja.

Nanti kau setan, aku panggil geng, aku patah patahkan tangan kau yang berani jamah kulit Honey. Ku seluk poket seluar dan semacam tangan ketam aku menghantar pesanan ringkas pada kaki kaki aku di Kajang. Selamatlah kau setan.. Aku senyum dan kembali mendakap Honey.

No comments:

Post a Comment